چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 
دوسالانه‌ها 
دهمين دوسالانه ملي نگارگري افتتاح شد بازگشت

دهمين دوسالانه ملي نگارگري افتتاح شد

هنرمندان امروز بيشتر شيوه و مولفه شخصي دارند

هنرهاي ملي كمتر مورد توجه است

 

افتتاحيه دهمين دوسالانه ملي نگارگري ايران با حضور مديركل هنرهاي تجسمي و هنرمندان عصر شنبه مجید 27 آذرماه در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي دفتر هنرهاي تجسمي، مجيد ملانوروزی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی در افتتاحيه اين دوسالانه گفت: بيشترجشنواره های هنرهای تجسمی كه توسط بخش خصوصی و سازمان ها و نهاد های دیگر انجام می شود، به هنرهای معاصر می پردازند اما هنرهای ملی مانند خوشنویسی و نگارگری كه ميراث ماست این روزها بويژه در جشنواره ها کمتر مورد توجه قرار مي گيرد.

ملانوروزي افزود: نگارگري مادر هنرهاي سنتي است و اگر نگارگري و گرايش هاي آن مانند تشعيير، تذهيب و ... تقويت شود بسياري از هنرهاي ديگر ما هم كه از اين هنر تاثير مي گيرند توسعه و تحول مي يابند.

مديركل هنرهاي تجسمي ادامه داد: يكي از برنامه هاي ما در دفتر هنرهاي تجسمي برگزاري دوسالانه هاست كه بويژه دوسالانه هاي هنرهاي ملي با اعتبار و قوت برگزار مي شوند. دهمين دوسالانه ملي نگارگري با مشاركت انجمن نگارگري ايران برگزار مي شود و دبير دوسالانه نيز از سوي انجمن معرفي شد.

ملانوروزي با اشاره به باغ موزه نگارستان گفت: بخش مهمی از نگارگری معاصر ما در همین مکان رقم خورده و پيشرفت كرده است در گذشته هنرهای ما در قالب و متاثر از مکتب بوده است و کمتر مولفه های شخصی حضور داشت اما امروز هنرمند معاصر سعی می کند در کنار مولفه های ملی و بومی شیوه های شخصی خود را نیز نشان دهد و هر هنرمند سعي دارد شيوه و مولفه شخصي داشته باشد. به دليل شيوه و مولفه هاي شخصي در هنرمندان معاصر اين رشته، هنرمنداني مانند مرحوم زاويه، مطيع، تجويدي و هنرمندان ديگر كمتر شناخته و معرفي شده اند چون آنها در قالب يك مكتب مانند مكاتب اصفهان يا تبريز تعريف نشده اند.

عبدالله محرمی؛ دبیر دهمین دوسالانه نگارگری در ادامه این برنامه به ارائه گزارشی از این دوره پرداخت و گفت: حدود 1000 اثر به دبيرخانه دهمين دوسالانه نگارگري رسيد كه هيات انتخاب میان آثاری که حدود   200 اثر را براي نمايشگاه دوسالانه انتخاب كرد.

محرمي ادامه داد: پرتره سازي از بخش هاي اين دوره دوسالانه بود اما در اين بخش گويا هنرمندان درباره پرتره سازي به شيوه نگارگري و مشخصه هاي آن توجيه نشده بودند. رویکرد در این بخش در واقع همان واقع گرايي با تکنیک نگارگری مانند شيوه اي كه استاد كريمي كار مي كرد، مورد نظر بود به دلیل کمبود آثار و مطلوب نبودن آثار این بخش حذف شد.

محرمي در ادامه گفت: به دليل اينكه آشنايي و شناخت چنداني از مدرسه صنایع قدیمه به عنوان يكي از مراكز مهم و تاثيرگذار هنر نگارگري وجود ندارد و با توجه به این که فاصله زمانی بسیاری کمی با این مدرسه داریم اما جوان هایی که در نگارگري کار می کنند به آن اندازه که باید با این مدرسه آشنا نیستند، محور و موضوع اين دوره دوسالانه به مدرسه صنايع قديمه اختصاص يافت. اين مدرسه و مكتب تهران با وجود تاثير و اهميتي كه در هنر نگارگري دارند اما كمي مغفول مانده و با وجود فاصله كم از زمان مدرسه صنايع قديمه تا امروز اما استادان و هنرمندان آن چندان شناخته شده نيستند در حالي كه مكاتب ديگر مانند اصفهان، تبريز و ... تا حدودي معرفي شده اند. اهميت و تاثير مدرسه صنايع قديمه و كم توجهي به آن موجب شد تا اين دوسالانه با محور مدرسه صنايع قديمه برگزار شود.

وی گفت: نگارگری ما رو به زوال بود اگر هادی خان تجویدی نبود و به همین دلیل بابت قدردانی از زحمت این عزیزان رویکرد این دوسالانه مدرسه صنایع قدیمه قرار گرفت. دلیل انتخاب باغ نگارستان آن بود که محل رویش این مدرسه در همین مکان بود، چون موزه هنرهای ملی ضلع جنوبی همین ساختمان بود.

دبیر دوسالانه نگارگری گفت: در این دوسالانه طی هماهنگي با ميراث فرهنگي چند اثر را از موزه هنرهای ملی از جمله آثاری از استاد زاویه ، استاد ابوطالب مقیمی تبریزی و استاد علی کریمی براي دوسالانه به امانت گرفتيم كه به نمايش گذاشته شده است.

دهمين دوسالانه ملي نگارگري با 195 اثر در بخش رقابتي و آثاري از استادان و پيشكسوتان در بخش غير رقابتي از سوي دفتر هنرهاي تجسمي با همكاري موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر و انجمن نگارگري ايران برگزار شده است و تا يك ماه ادامه دارد.


تاريخ خبر:  1395/09/28